Strandinger langs de bornholmske kyster i 1900-årene
|
Strandinger i 1800-årene HER.
|
1901 S/S M. Davidsen af Hasle. 1903. Galeasen Proceed af Gribbestad. 1905. Earl of Zetland strandede ved Vang. 1907. Skonnertbrig Freja af Rauma. 1907. S/S Solheim fra Tvedestrand. 1914. S/S Nerok af Middlesborough. 1917. S/S Skandia, 1866-selskabet, Rønne. 1928. Skonnerten Gazelle af Delfziel, Holland. 1929. S/S Skolma af Ålesund, Norge. 1931 Galeasen Barbara af Hamburg. 1937. S/S Aarø af Haderslev. 1952. Dixie af Porsgrunn. 1952. Fiskekutteren Erwin Büs af Wüssum. 1974. Kutteren Hamburg, KAR 45. 2008. Russisk skib strandet ved Rønne Havn.
1901 S/S M. Davidsen af Hasle, Østbornholmske, ved Hammeren Se flere billeder HER
Østbornholmskes S/S M. Davidsen af Hasle strandede 24. maj 1901 lidt før kl. 18 på sydsiden af Hammerodde. Damperen strandede i tæt tåge, lidt før den skulle dreje om Hammerpynten. Ca. en halv time efter grundstødningen sank forenden, som man ser på billedet. Redningsmandskabet blev alarmeret og var fremme på 35 minutter. Men inden da var passagerer (13) og mandskab reddet ved hjælp af skibets egne både. På dette flotte billede af forliset (!) ser man foruden S/S Davidsen Svitsers S/S "m. Z. Svitser", som 2. juni fik bragt Davidsen på ret køl og bugseret ind i Sænehavn. Damperen blev slæbt til Helsingør og repareret og var klart til at sejle igen 9. juli. Men igen var uheldet ude, man havde muligvis glemt at fylde ballast i damperen, så den kæntrede idet den blev sat i vandet efter opholdet på beddingen. Først midt i september 1901 var den atter klar til at sejle. I 1919 blev M. Davidsen solgt til Island. (Kilde: Det Østbornholmske Dampskibsselskab 1876-1976, V. Kjølby 1976). Foto, 16x11,5 cm, Foto Bendt Kjøller. ES. (Se flere billeder HER:)
1903. Galeasen Proceed af Gribbestad strandet ved Næs syd for Allinge
Jeg har i en stak af Kjøller-familiens billeder fundet dette - som dog er af fotograf H.P. Jacobsen, Allinge. Alfred Kjøller HER overtog på et tidspunkt Jacobsens atelier og åbenbart også hans glasnegativer og billeder. Det er fra 1903. Forestiller galeasen "Proceed" af Gribbestad. Erik Pedersen beretter i sin bog om strandinger ved de bornholmske kyster: "Strandet 4. maj kl. 24 i tåge med torden, hagl og regnskyl ned Næs, 1000 alen syd for Allinge, på rejse fra Königberg til Nakskov med ca. 90 tons oliekager. Skibet blev bragt flot 9. maj af Svitzers S/S Herta og bugseret ind til Allinge Havn". Mon ikke det er det vi ser her. Grebbestad ligger nord for Göteborg. BM.
1905. Earl of Zetland strandede ved Vang
En stranding paa Bornholm, fotograf H.P. Jacobsen, Allinge
En nat i begyndelsen af oktober fik den finske fuldrigger ”Earl of Zetland” sit Banesaar mellem de bornholmske Klipper. Den var paa Rejse fra Sundswall til Sydafrika med Tømmer, men i Regntykning og stiv Kuling forvirredes Styrmandens Syn, og han styrede lige mod Klipperne syd for Vang i den Tro, at han endnu var omtrent en Milsvej fra Land. Saa stod med ét Skibet fast et Par hundrede Alen ude, medens Agterstævnen regelmæssigt slyngedes op imod Klippegrunden for kort efter med en skurende Lyd at glide tilbage i Dybet. Ud paa Morgenen kom Hjælpen fra Hasle og Allinge Redningsstationer, og under et farefuldt Redningsarbejde kom det skibsbrudne Mandskab velholden i Land, omsider fulgt af Kaptajnen, der først erklærede sig ganske uvillig til at forlade Skibet - rimeligvis af Frygt for Strandrøverier - og kun Pres fra Øvrighedens Side lod sig bevæge dertil. I flere Dage havde man Haabet paa Redning for Skibet, saafremt Vejret viulde bedre sig, men til sidst maatte Haabet opgives, og det ene af vore Billeder, taget 10 Dage efter Forliset, viser den fortvivlede Situation, hvori Skibet til sidst befandt sig. Skroget var delt i to Dele og Lasten flød i stadig større Mængde langs Kysten. Denforreste Del af Skibet gik den 15. Oktober til Bunds med Spil og Anker og "Jarlen af Zetland"s Saga var ude. Beskrivelsen stammer fra ugebladet ”Hver 8. Dag”, (til venstre) fra november 1905. Hvem teksten skyldes vides ikke, måske redaktøren, som da var Det var et af de første blade i Danmark, der bragte fotografier af aktuelle begivenheder. Fotografen var H.P. Jacobsen fra Allinge, han havde solgt de fotografier, der ses her, af det nyligt strandede skib (som han altså også fik fremstillet som postkort) til ugebladet.
Der findes mange fotografier og postkort i bornholmske samlinger af den spektakulære stranding – fotograferet fra forskellige vinkler i løbet af de 14 dage dramaet stod på. ES. |
Her er det fotografen Bendt Kjøller fra Allinge, der har været på Bornholms Vestkyst for at forevige "Earl of Zetland", der strandede ved Vang i 1905. Kjøller besøgte stedet flere gang og tog spektakulære billeder. Kilde Bornholms Museum.
Fotograf Fred. Jensen, Svaneke. Fotografi af oprydning og sikkert forberedelse til auktion vi forbindelse med en stranding ved Vang. Det var den finske fuldrigger "Earl of Zetland" 1905. BM.
Jørgen Bohn Christoffersen: Personen til højre på fotoet er Emil Bohn (min oldefar) fra Allinge. Han var strandingskommissionær i perioden 1886 til 1917. Ifølge Bornholms Tidende den 13. november 1905 og den 20. november 1905, bliver der "efter begjæring af strandingskommissionær Emil Bohn bortsolgt forskelligt gods fra det strandede fragtskib "Earl af Zetland". Underskrevet herredsfogeden i Hasle. "Da Emil Bohn ansøger om at fratræde stillingen som strandingskommissionær i 1917, skriver Bornhoms Avis og Amtstidende den 14. juli 1917, at "Emil Bohn har besat stillingen for Allinge og Sandvig, for det halve Nordre Herred fra Hammersodde til Østre Skel. Tillige været konstitueret som strandingskommissionær for Hasle og det andet Nordlige Herred."
Jørgen Bohn Christoffersen: Personen til højre på fotoet er Emil Bohn (min oldefar) fra Allinge. Han var strandingskommissionær i perioden 1886 til 1917. Ifølge Bornholms Tidende den 13. november 1905 og den 20. november 1905, bliver der "efter begjæring af strandingskommissionær Emil Bohn bortsolgt forskelligt gods fra det strandede fragtskib "Earl af Zetland". Underskrevet herredsfogeden i Hasle. "Da Emil Bohn ansøger om at fratræde stillingen som strandingskommissionær i 1917, skriver Bornhoms Avis og Amtstidende den 14. juli 1917, at "Emil Bohn har besat stillingen for Allinge og Sandvig, for det halve Nordre Herred fra Hammersodde til Østre Skel. Tillige været konstitueret som strandingskommissionær for Hasle og det andet Nordlige Herred."
1907. Skonnertbrig Freja af Rauma ved Melsted
"Freja" af Rauma. En skonnertbrig, strandet 10. oktober 1907 i tåge ud for skærene i Melsted. Den var på rejse fra Wiiborg i Finland til Laboe i Kielerkanalen. Alle seks mand reddet. Skibet blev senere slået i to dele og solgt på standingsauktion. (Kilde Erik Pedersen, Bornholmske strandinger). G 30. 2010-24. Bornholms Ø-arkiv.
1907. S/S Solheim fra Tvedestrand strandet ved Hammershus.
Dampskibet "Solheim", kaptajn Thorstensen, kom fra Tvedestrand i Norge. Det var på 405 net.tons, bygget 1901. Det strandede 14. april om morgenen kl. 7.30 i tåge i Møllevigen lige syd for Hammershus ruiner på rejse fra Sunderland til Königberg med kul. Skibet stod knap en snes alen fra land. Dampskibet blev bragt flot samme dags aften af Svitzers S/S "Kattegat", efter at 800 tons kul var kastet over bord. Indbragt til Rønne Havn. (Kilde: Erik Pedersen, Bornholmske Strandinger 1 og 2, Rønne 1987-1988. Trykt som postkort på fotografens eget forlag. ES.
1914. S/S Nerok af Middlesborough, strandede ved Arnager
Jeg tror det er samme stranding - man har husket/skrevet forkert på det nederste af disse to kort. ES.
1914. En forfærdelig katastrofe, fem mand omkommet. Minetrawler ”Nerok” ved Arnager 1/1 14. En stranding med katastrofale følger fandt sted ved Arnager 1. nytårsdag 1914. Den nybyggede dampminetrawler (den blev søsat i december 1913) Nerok fra Middlesborough i England var på vej til Libau med salg til Rusland for øje. Båden klarede sig, men ikke mandskabet. Uddrag fra søforhøret kan man finde i en enestående
kilde til dansk søfarts (skæbnesvangre) historie i Dansk Søulykkesstatistik. Her er indberetningen vedr. Nerok: ”Kl. 9 1/2 EM., da Due-Odde Fyr ifølge Bestikket ventedes at ville komme i Sigte, grundstødte N., som det senere viste sig, ca. 600 m. N. for Arnager Havn. Nødsignal afgaves med Damppiben, og Fiskere fra Arnager samledes hurtigt ved Strandingsstedet, men som Følge af høj Sø og Mørke kunde intet foretages fra Land før Ankomsten af Redningsvæsenet, som var tilkaldt pr. Telefon. |
Da det imidlertid iagttoges, at N.'s besætning var i Færd med at sætte Baad ud, prajedes den om at forblive om Bord, men kort efter gik hele Besætningen — 6 Md. og 1 Passager — i Baaden, som imidlertid straks efter kæntrede, hvorved alle faldt i Vandet. 6 Md. blev i bevidstløs Tilstand skyllet ind mod Kysten og bjærget af de tilstedeværende, men kun 2 Md. lykkedes det at bringe til Live; senere drev ogsaa Kapt.'s Lig i Land. N. blev den 11/1 bragt flot af »Svitzers B. E.« og efter foreløbig Tætning i Rønne bugseret til Kjøbenhavn for Reparation. Anm. De omkomne var: Kapt. Henry J. Laws af Southampton, Styrmd. Alfred Flenning af Middlesbro', 2. Maskinist Fred. Searby af South Bank, Matros Michael Mc. Can og Kok Fritz Patrick af
Middlesbro'.” Fem af den syv mand store besætning omkom. Men skibet blev bragt flot få dage efter strandingen og solgt til Kronstadt i Rusland. Skibets videre skæbne kendes ikke. http://www.sbib.dk/soeulykke.htm Postkortet er blevet sendt 24. januar 1914 fra Rønne – en hilsen til en søster i København, men ikke et ord om ulykken på billedet. |
1917 - S/S Skandia, 1866-selskabet, Rønne
Foto H.P. Holm, Rønne. "en mørk og stormfuld nat" - tak for den stemningsfulde indledning - strandede passagerdampskibet S/S SKANDIA ud for Galløkken syd for Rønne på selveste den 24. december 1917 - kl. 7 om morgenen - hvor det jo stadig var mørkt. Den var på vej fra Rønne til København med "passagerer, post, stykgods, levende kreaturer og kalve". Den blev først bragt flot 12. januar 1918. Man må nok gå ud fra, at passagererne var kommet i land - og nåede at holde juleaften? Det fortæller aviserne sikkert meget om. Ligesom der må være mange billeder af forliset. Bornholmstrafikkens Arkiv, BM/BØA.
1928. Skonnerten Gazelle af Delfziel, Holland.
Foto Alfred Kjøller.
Et strandet skib - på Bornholm. Ingen oplysninger, intet fotografnavn. Men det er skonnerten Gazelle af Delfziel. Strandet ud for indsejlingen til Allinge havn 2. november 1928, i følge Erik Pedersens bog om Strandinger ved Bornholm. ES. Da strandingen foregik syd for Allinge, vover vi at tro, at det er Alfred Kjøller, der har fotograferet strandingen. Der findes et par billeder mere af begivenheden. Skibet var bygget i 1918 som en to-mastet motorskonnert og hed først Helena, men blev 1922 omdøbt til Gazelle. Se mere på denne hollandske hjemmeside HER Avisartikel fra Bornholms Tidende 2. november 1928.
10. november kan man i avisen læse, at redningen af skibet er opgivet og 14. november, at gods mm. sælges på auktion. |
1929. S/S Skolma af Ålesund, Norge, strandede ved Ypnasted - Se mere HER.
1929. Skolma, Ypnasted 1929. Se mere HER.
1931 Galeasen Barbara af Hamburg ud for Arnager.
1931. Galeasen "Barbara" af Hamburg, strandet januar 1931 ved Arnager. Foto Poul Børge Rasmussen, Klemensker. (Se mere om ham som amatørfotograf HER).
1937. S/S Aarø af Haderslev, strandet ved Kamelhovederne ved Hammeren.
1937. SS AARØ ved Kamelhovederne - ved Hammeren - i 1937. Foto Poul Børge Rasmussen, Klemensker. (Se mere om ham som amatørfotograf HER).
Avisudklip fra Bornholms Tidende, 4. februar 1937. Aarø, strandet ved Hammeren 4. februar 1937. Foto Alfred Kjøller, Tilhører Peter Reinhold Kyhl (og Bornholms Museum).
|
1952. Dixie af Porsgrunn ved Tjærerenden i Ibsker
Dixie af Porsgrunn strandet ved Tjærerenden i Ibsker 26.02.1952. Foto Erik Pedersen. Jørn Kjøllers samling. Privat.
1952. Fiskekutteren Erwin Büs af Wüssum ved Skovly
1952. Lige så vidunderlig fredelig stranden er ved Skovly om sommeren, ligeså voldsom kan man opleve den om vinteren. Her er det fiskekutteren Erwin Büs 53 af Wüssum ved Kiel, der er strandet ved Skovlyåen 7. januar 1952. Ingen kom til skade, skibet blev bragt flot 23. januar af Svitzers M/B Bien - og sejlet ind til Rønne Havn for at blive repareret. Foto Erik Pedersen, Rønne. Jørn Kjøllers samling. Privat.
1974. Kutteren Hamburg, KAR 45, strandede i Sose Bugt
Det er af kutteren HAMBURG, KAR 45, der standede 15.01.1974 i Sose Bugt. Billedet er taget af mig (Mogens Rasmussen) den 16.01.1974 om morgenen Den var fra Østtyskland, så Svitzer var ikke interesseret i bjærgningen; de regnede nok ikke med at få betaling for arbejdet.
Den kom senere fri af grunden ved hjælp af Falck-Zonen og efter sigende et par tanks fra Almegård. De "gravede sig ned" og virkede på den måde som ankre for trækket på wiren ud til kutteren. Billedet tilhører Mogens Rasmussen, Korsør. Privat.
Den kom senere fri af grunden ved hjælp af Falck-Zonen og efter sigende et par tanks fra Almegård. De "gravede sig ned" og virkede på den måde som ankre for trækket på wiren ud til kutteren. Billedet tilhører Mogens Rasmussen, Korsør. Privat.
2008. Russisk skib strandet ved Rønne Havn.
2008. Russisk skib, strandet ved Rønne februar 2008. Foto Niels-Holger Larsen. privat.