Strandinger langs de bornholmske kyster i 1800-årene
|
Strandinger i 1900-årene HER.
|
1850, Archimedes af Kronstadt. 1887. Briggen Velox af Porsgrund, Norge. 1894, tysk panserkrydser "Prinzess Wilhelm". 1897, Ihana af Nystad, Finland.
1850 - Archimedes af Kronstadt
"C.F. Sørensen, Stranding ved Rønne/Hvideodde, 18/10 1850."
Det forliste skib er "Archimedes" af Kronstadt. En dampfregat, som strandede om morgenen i stærk vestenstorm. Den var sejlet fra Kiel og skulle til Kronstadt. Med en besætning på 459 mand. Heraf reddede man 453. Seks mand fra Archimedes omkom samt tre mand fra Rønne Redningsvæsen.
Erik Pedersen har en lang beretning om strandingen i sin bog om Strandinger på Bornholm.
Marinemaleren C.F. Sørensen havde tilladelse til at sejle med marinens skibe. Under treårskrigen - første slesvigske krig - fulgte han Nordsø-eskadren omkring Helgoland i 1849 og Østersø-eskadren i 1850. Tegningen her er fra hans skitsebog - og muligvis er originaltegningen på Bornholms Kunstmuseum (?), som i hvert fald har andre af hans skitser fra den tid. Men i forbindelse med turen malede han en række billeder af den danske flåde under krig. (Kilde bl.a. KID). Kopien her er fra Bornholms Museum.
Det forliste skib er "Archimedes" af Kronstadt. En dampfregat, som strandede om morgenen i stærk vestenstorm. Den var sejlet fra Kiel og skulle til Kronstadt. Med en besætning på 459 mand. Heraf reddede man 453. Seks mand fra Archimedes omkom samt tre mand fra Rønne Redningsvæsen.
Erik Pedersen har en lang beretning om strandingen i sin bog om Strandinger på Bornholm.
Marinemaleren C.F. Sørensen havde tilladelse til at sejle med marinens skibe. Under treårskrigen - første slesvigske krig - fulgte han Nordsø-eskadren omkring Helgoland i 1849 og Østersø-eskadren i 1850. Tegningen her er fra hans skitsebog - og muligvis er originaltegningen på Bornholms Kunstmuseum (?), som i hvert fald har andre af hans skitser fra den tid. Men i forbindelse med turen malede han en række billeder af den danske flåde under krig. (Kilde bl.a. KID). Kopien her er fra Bornholms Museum.
1871 - Saida af Hull
Peter Hauberg, Kbh. og Bornholm. Maleri, Saida, Stranding. (Bruun Rasmussen 2016).
Forfatteren Vilhelm Bergsøe sejlede med båd fra Vang til klippepartierne på Nordbornholm sidst i 1880'erne. Da han nærmede sig Jons Kapel fik han en god historie af bådens styrmand: "Der strandede Engelskmanden "Saida", siger han og peger mod Klippen. "Den rendte Spyddet lige i Land og knuste Boven. Der gik meget Te i Vandet den gang, kan De tro". "Og billigt blev det" bemærker en anden. "Vi fik vaad Te for fire Skilling Pundet, og saa var der saadan fin Pomade - ja, vi brugte den nu til Smørelse, for hvad skulde vi med det Kram? Ja det var et svært Forlis". Det eneste dampskib, der (iflg. Erik Pedersen, Bornholmske Strandinger) havde det navn var "Saida" af Hull. Det strandede 7. december 1871 ved Vang. Var på rejse fra London til Königsburg med the, kaffe, rosiner mm. Alle mand blev reddet. Skroget blev solgt på en strandingsauktion 5. september 1872. På billedet er anført "Saida 24. maj 1875" men om skibet har ligget som vrag så længe, er vel usikkert. Mon ikke der skulle have stået 1872 - hvor Hauberg så havde malet det. Avisnotitser: Dags-Telegraphen, 12. december 1871. Bornholms Avis 9. januar 1872. Saida strandet 7. december 1871. Bornholms Avis, 20. januar 1872 Bornholms Avis 19. marts 1872. |
Dags-Telegraphen, 12. december 1871.
|
Bornholms Avis, 20. januar
Bornholms Avis 19. marts 1872.
Bornholms Avis 9. januar 1872. Saida strandet 7. december 1871.
|
1874 -
Et af de meget tidlige strandingsbilleder. Foto G. Støckel, Rønne (?). Kuffen Nijverheid, strandede 1. juli 1874 på Vagtbod Nakke nord for Svaneke Havn på rejse fra St. Petersborg til Aberdeen med kreaturben. Skipper Koekoek. Alle fem mand reddet. (Kilde Erik Pedersen). Tilhører Bornholms Museum.
|
Bornholms Avis 4. juli 1874:
Bornholms Tidende 18. juli 1874. Strandingsauktion. Svaneke.
|
1887 - Briggen Velox af Porsgrund, Norge - påsejlet i Kanalen
Velox af Porsgrund, Norge. Brig. Strandet ved Snogebæk 8. december om morgenen på rejse fra Geffle til Belgien med træ. Kaptajn J.F. Monrad, Alle mand reddet.
Solgt på strandingsstedet ved auktion den 4. januar 1868 for 500 rigsdaler af købmand P. Berg, Nexø. Istandsat af J.H. Brandt som skonnertbrig. Hjemmehørende i Nexø. Ophugget på Nexø Havn november-december 1887 - januar 1888. "Paasejling i Kanalen af ukendt Damper der bakkede sig fri og forsvandt.
Ved at lempe om fik Besætningen Skaden over Vandet og ved Indsejlingen til engelsk Havn blev dette Billede taget af en engelsk fotograf. Skibet var, efter hvad en gammel Skibskaptajn sagde, en Theklipper" og hjemmehørende i København. Det er Kaptajnen, vistnok Nielsen, der staar til højre med høj Hat og Førstestyrmand Johan F. Kofoed fra Nexø, der staar til venstre". |
Bornholms Avis, 10 december 1867. Velox
|
Bornholms Tidende 20. februar 1868. Velox
|
1894. Den tyske panserkrydser "Prinzess Wilhelm" mellem Teglkås og Johns Kapel
1894. Den tyske panserkrydser "Prinzess Wilhelm" på gæstebesøg - strandede 18. september 1894 mellem Teglkås og Johns Kapel. Samme dag kom den tyske kejser Wilhelm på besøg på det strandede skib, og afskedigede på stedet krydserens kommandant kommandør Sarnow. Foto Th. Spelling. Læs om historien i Bornholms Tidende 26. oktober 1974. ES.
De søfarende har åbenbart, lige så længe de har sejlet, måttet sande, at Bornholm ligger noget i vejen for sejlruterne i Østersøen. Her er det den tyske panserkrydser Prinzess Wilhelm, som er kommet på afveje. Kigger man godt efter på billedet, er der foruden panserkrydseren forrest, to tyske krydsere (”Blücher” og ”Brandenburg”), som er ved at trække Wilhelm fri af klipperne. Der var også et par mindre slæbebåde til stede, (Switzers S/S ”Skandinavien” og en svensk slæbebåd). Desuden kan man få øje på flere robåde, så der må have været stor interesse for panserkrydseren i det rolige vejr. De tyske skibe klarede selv at få krydseren fri efter et par dages arbejde – og krydseren fik udbedret skaderne i Wilhelmshaven syd for Hamburg. Man kan læse udførligt om panserkrydseren på den tyske wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/SMS_Prinze%C3%9F_Wilhelm
|
Panserkrydseren var på øvelsestogt i Østersøen; den var hjemmehørende i Kiel, hvor den var bygget i 1887-88. Ingen af den 365 mand store besætning led overlast ved grundstødningen, men for skibets chef, korvetkaptajn Georg Sarnow, blev det hans sidste rejse med krydseren.
I dag vil vi opfatte billedet som et tidligt ”pressebillede”. Om billedet blev bragt i en avis er uvist, teknisk var det muligt, rasterteknikken, hvormed billeder kunne gengives i aviser, benyttede man i Danmark fra o. 1890. Desværre er fotografen anonym, men med godt kendskab til de bornholmske fotografer kan det med sikkerhed siges, at det var Thor Spelling, Rønne, han benyttede denne type kartoner med en forgyldt mønsterindramning. Han solgte også skibsportrættet i en serie af forskellige kabinetfotos, som sikkert kunne købes hos Rønnes boghandlere. Kontaktkopi, 10 x 14 cm, på manganfarvet platinpapir. |
1897. Barken "Ihana" strandede ved Knorrenborg (Fredensborg)
1897. ”Jeg har længtes mod skibskatastrofer og mod hærværk og pludselig død”. (Hærværk Tom Kristensen). Strandet ved Knorrenboirg (Fredensborg) 1897. ES.
Nogle af os har i vore unge år åbenbart fået banket disse linjer fra Tom Kristensens fantastiske roman Hærværk ind i hovedet. Selv om
linjerne i digtet naturligvis skal tolkes i en helt anden overført betydning, så popper ordene op, når jeg ser et strandingsbillede som dette. Gys og spænding - og heldigvis blev alle mand reddet. Dette er barken ”Ihana”, som strandede ved "Knorrenborg" syd for Rønne i 1897. Knorrenborg var det, der senere blev til Hotel Fredensborg. Den strandede i regntykning, som det hedder, kvart over to om natten 6. september. Skibet var på rejse fra Ipswich i England til Nystad i Finland i ballast. Kaptajnen må have været svenskfinne, J.H. Söderholm. Ihana var et træskib på 442 tons netto, bygget i 1872, rederen i Nystad hed August Forström. Skibet blev slået til vrag og solgt på en offentlig auktion allerede 20. september til Emil Bohn i Allinge. Han købte den for 625 kr. |
Alt dette og meget mere vil man kunne læse sig til i datidens aviser, hvor skibsforlis altid var godt stof. Men den nemme indgang til viden om strandinger ved de bornholmske kyster er den for længst afdøde maler og (amatør)fotograf Erik Pedersens to binds værk: ”Bornholmske Strandinger”, 1987 og 1988. Erik Pedersen var en dygtig fotograf og hans samling af (affotograferede) skibsportrætter på Bornholms Museum er legendarisk. Selv fotograferede han samtlige anløb i Rønne Havn fra sidst i 1930erne til sin død i 1992. Og han fotograferede alt af interesse på Bornholm i samme periode, en temmelig enestående dokumentation af øen gennem 50 år. Hele hans arkiv findes på Bornholms Museum. Billedet her er fundet på et loppemarked på Bornholm. Det er en senere affotografering af det originale billede (men ikke Erik Pedersens affotografering). I 1897 kunne det være Rønnes fotograf Thor Spelling, der havde været ude med sit kamera. Der findes et par billeder af skibet og i hvert fald fotograferede han mange skibe til sin død i 1899.
|