Gammelt fotoalbum fra Snogebæk, købt i København 2012. Andreas Peter Kruse f. 1834
En familie på seks personer har sprunget alle rammer i fotografens atelier. Så får vi til gengæld indsigt i hvordan han havde indrettet sig med portiere, bagstykker, ophængning, gulvtæppe og et udskåret bord, ligesom det den lille pige læner sig opad. Bag den ensfarvede baggrund ses en malet baggrund med en pilaster og nogle bladdekorationer. Det ternede gulvtæppe dækker kun en lille del af atelierets bræddegulv. Albumin. Foto Johan Hansen, Nexø. Vi er formentlig i sidste del af 1860erne, det synes familiens påklædning at antyde. |
Ægtepar med søn (eller barnebarn?) fra Snogebæk. Kvinden bærer sit traditionelle, bornholmske hovedtøj, "påsigbundet" og fin skal hun være, når hun skal til fotograf, så¨hun har også taget sit beds te forklæde på, som man gjorde en gang. Mon ikke det er første gang i deres liv, de bliver fotograferet som familie? De ser noget forknytte og lidt skræmte ud. Fotografen var Nexøs eneste fotograf i en hel menneskealder (fra 1865-1905), sønderjyden Johan Hansen. Fra fotoalbum fra Snogebæk, familien Kruse. Fotograf "Joh. Hansen", Nexø. Et af de billeder, jeg holder så meget af: Ægtepar med søn (eller barnebarn?) fra Snogebæk. Kvinden bærer sit traditionelle, bornholmske hovedtøj, "påsigbundet" og fin skal hun være, når hun skal til fotograf, så¨hun har også taget sit bedste forklæde på, som man gjorde en gang. Anden halvdel af 1880erne. Her er litografiet på bagsiden ændret. Johan Hansen deltog i Industri-. Landbrugs- og Fiskeriudstilling i Nexø i 1885 og her fik han en medalje for "Duelighed og Snilde". Og som det var kutyme dengang skulle både forside og bagside af medalen trykkes på visitfotokartonernes bagsider. Johan Hansen havde også deltaget i en stor Industriudstilling i København i 1872, men det kastede desværre ikke nogen udmærkelse af sig. Bemærk det "nye" fotopapir: Bromsølvpapir, som blev det mest benyttede færdigkøbte papir, det havde den fordel, at fotografen kunne fremtrylle mange nuancer i sit bad - fra rødbrun til mørk sortlilla. Bemærk også atelierudstyret, bagtæppet med malet "udskåret" pilaster, en højrygget stol og et multifotobord, der både kan ligne sekretær, klaver osv. |
Portræt af taget af Theodor Yhr, dec. 1902, 13x18 9269.
Andreas Peter Kruse, Snogebæk. Sømand, fisker og formand. Tilhører Bornholms Museum. Ingen tvivl om, at albummet, der er vist her, har tilhørt denne mand eller hans familie. Født 10. november 1834. Andreas Peter Kruse, 10. Nov. 1834, Snogebæk. Formand i Fiskerlejet Snogebæk. Hædret den: Dannebrogs Mand 15. Nov.1888. F.M.iS. 26. Marts 1902. Redningsvæsenets Sølvmedalje for 25 Aars Tjeneste. Faders navn: Niels Andreas Kruse. Faders erhverv: Formand i Snogebæk og Opsynsmand ved Redningsstationen Moders navn: Ellen Kjerstine Kofod Vielsesdato: 27. Jan. 1865 Hustrus navn: Boline Katrine Kofod. Hustrus datoer: 18. Aug. 1846 Hustrus fødeby: paa Gadegaard. i Poulsker sogn. Bemærkninger: Opsynsmand ved Redningsstationen i Snogebæk fra 1852 til 1902 og i denne Tid fra 36 Strandinger bjerget 238 Mennesker. Kilde: FS1903 Side i FS: P879.4 . Se HER. Kuvert i album fra (fotograferne) Hansen Ladegaard, Foto Atelier Nexø Telf 37 (desværre uden indhold) |
Fotograf: Th. Spelling, Lille Torv, Rønne. Redningsvæsen. Foto af redningsmandskabet fra Snogebæk, opstillet foran Rømersminde i Almindingen. Samling avk.
Personerne er: 1. række siddende, nr. 1: Per Hansen, han var med i krigen 1864, fik medalje herfor samt redningsmedaljen. Nr. 2: Andris Pedersen Nr. 3: Formand Andreas Peter Kruse. Nr. 4: toldkontrollør Stub, Svaneke. Nr. 5: Jørgen Dam, Nr. 6: Mads Jakobsen, nr. 7: Anton Kofoed. 2. række stående: Nr. 1. Niels Plum. Nr. 2: Otto Pedersen. Nr. 3: Anthon Hansen. Nr. 4: Thomas Hansen. Nr. 5: Rasmus Hansen. Nr. 6: kusk for redningsbåden Anton Kofoed. Nr. 7: Peter Schou. Nr. 8: Jeppe Peter Kruse. Samling avk. |
Jeg har for længe siden fået dette billede - og kunne på ingen måde finde ud af, hvad det var der skete på billedet.
Men så dukkede der alligevel endelig en oplysning op om det - der findes et eksemplar af billedet på Bornholm Museum med gode oplysninger: "Et fotografi af fiskere og sømænd med deres familier fra Nexø, Aarsdale og Snogebæk; samlede i Almindingen (foran hotel Jomfrubjerget) i anledning af Nexø og Omegns Sømandsforenings 25 Aars Jubilæum 1904". Voila! Lur mig hvis det ikke er fisker, sømand og formand Andreas Peter Kruse, Snogebæk, der sidder med sine tre ordner forrest i midten - og som ses på billedet herover. Pragtfuldt billede! Jeg tilskriver det med stor usikkerhed, Soltau Sivertsen. Samling avk. |
Johan Hansen, Nexø's portrætter.
Der er en del af fotografen Johan Hansens allertidligste billeder i
Snogebæk-albummet. Disse små, fine gullige (albumin, fremstillet med æggehvider) kopier, som tåler ganske stor forstørrelse. Familien Kruse (?) Snogebæk. Det er så sjældent, at man ser nogen smile på disse gamle visitkortfotos, men hr. Kruse (?) ser glad og fornøjet ud - har god dialog med fotografen. Konen derimod - er helt "normal", reserveret, overvældet, lidt utryg ved situationen. Foto Johan Hansen, Nexø. Foto o. 1865. Atelierudstyr: bemærk portieren, den polstrede stol, gulvbelægningen (ternet). Fotografen var Nexøs eneste fotograf i en hel menneskealder (fra 1865-1905), sønderjyden Johan Hansen. Fra fotoalbum fra Snogebæk, familien Kruse. |
En ung kvinde er blevet foreviget af Johan Hansen formentlig sidsst i 1860erne. Man kan følge fotografens udvikling både hvad angår det tekniske, hans atelierudstyr, måden han arrangerer personerne på, visitkortfotografiernes litograferede bagsider osv.
Atelierudstyr: portieren, bordet med den udskårne sarg, senempirestolen. Her ser man tydeligt det ternede gulvtæppe. |
Ung kvinde i Kruse familien - eller vennekredsen. Foto Joan Hansen sidst i
1860erne eller o. 1870. Albumin. Udstyret i atelieret er karakteristisk for Johan Hansens første år som fotograf. Visitkorkartonet har rødt tryk både på forside og bagside og nu er der kommet indramning af forsidebilledet, ligesom fotografen også har sir navn på forsiden. |
Brystbillede af en ung mand. Fotograf Johan Hansen,"J. Hansen", guldtryk på for- og bagside, 1870erne. Kruse-familien? Albumin.
Det er første gang man ser et brystbillede, som toner ud. Det bliver senere meget almindeligt. |
Endnu et eksempel på fotograf Johan Hansen, "Joh. Hansen", tekniske kunnen. Han havde ikke nogen artistisk åre, men hans billeder "holder",
detaljen er i orden, de er skarpe og præcise og de har kunnet modstå tidens tand. Albumin. Den lille pige med mamelukker og iklædt 1870ernes moderne, ternede kjoler er fra Snogebæk-albummet, familien Kruse. Hun bærer en perlekæde med et lille vedhæng af samme slags perler. I angelsaksiske lande mente man, at koralperler beskyttede barnet mod sygdomme. Mon en sejlende far har taget sådan et smykke med hje m til sin datter? Og mon ikke den lille pige også er med på fotografiet herunder? Atelierudstyr: portiere med klunker, det fine nyrokoko-bord, ternet gulvtæppe - og bag den lille piges fødder kan man se en sort skygge af den stander, hun hviler sig imod, for at kunne holde sig helt i ro, medens der bliver fotograferet - en forudsætning for, at fotografiet blev skarpt. Og det blev Johan Hansens billeder. |
Fotografen er uden tvivl Johan Hansen, Nexø, og jeg tror kvinden er Boline Catrine født Kofod 1847. (Et gæt).
Læg mærke til atelierudstyret, nyrokoko-bordet og den polstrede stol med kvasten, som går igen og igen på Johan Hansens billeder. Som alle andre fotos, vådkollodium og albumin. |
"J. Hansen", Johan Hansen litograferede bagside fra o. 1880, måske før, den fotograferedes positur taget i betragtning. Den spinkle kurvestol er kommet ind i atelieret, vist en gang i 1860erne. Albumin.
"Pladen" (glaspladen) opbevares for Efterbestillinger" står der nu på visitkortfotografiets bagside. Desværre er kun få af Johan Hansens glasplader bevaret for eftertiden. Da han aldrig har nummereret sine portrætter, må vi tro at den helt givet meget sirlige mand - og hans kone - har sorteret billederne i navneorden. |
Fotograf Johan Hansen, Nexø. Snogebæk-album, ung kvinde sidst i 1870erne? Albumin.
Endnu det kendte atelierudstyr her ses tydeligt det terne gulvtæppe, som det anbefales fotograferne at benytte i de tidligste instruktionsbøger om fotografering. Den samme litograferede bagside findes i forskellige gullige nuancer. |
Fotograf Johan Hansen, en lille pige (eller dreng - de gik med kjoler i deres første (utætte) leveår). Det omkring to år gamle barn bærer et kors om halsen - og familiens religiøse tilhørsforhold understreges forsigtigt af to billeder i fotoalbummet, et af digteren og præsten B.S. Ingemann og et af vækkelsesprædikanten Peter Christian Trandberg. "Gud, Konge og Fædreland". Albumin.
|
Visitkortfoto fra anden halvdel af 1880erne. Stadig fotograferet som Johan Hansen havde gjort det siden 1865: i helfigur, men nu siddende i klunketidens fyldte rum, dekorativt bagtæppe, Hansens universalmøbel og en højrygget stol i datidens "historistiske" stil.
En ældre herre, en gammel fisker og sømand fra Snogebæk eller bonde fra Poulsker? |
Ung dame, Snogebækalbummet.
Bemærk atelierudstyret: malet baggrund med småhuse og hav, en lidt sjov naturtræsstol, som var så populære i fotoatelierer i 1880erne. Kvinden med den fine halsbroche holder en (formentlig) digtsamling i Hånden - måske Christian Winthers "Hjortens Flugt", der godt nok udkom i 1855 men blev indbegrebet af unge pigers yndlingslekture på den tid. Og den helt rigtige konfirmationsgave. Trykt på sort karton med guldtryk. Sidst i 1880erne. |
Snogebækalbum, to små, forknyte drenge, der har fået lov til at holde hinanden i hånden - så er det mere trygt. Den store dreng er i finrt matrostøj.
Her er kopien ikke rigtig lykkedes for fotografen og jeg tænker, at han har ikke har fået skyllet papiret - albumin - nok! . |
Snogebækalbum. Bagsidelitografi lilla tryk på grønlig baggrund, forsidebilledet har en indramning i samme farve, indramningen er også set tidligere. Uden litografanstaltens signatur.
Albuminpapir i brunlig tone. O. 1890. Især hvad kvindedragterne, kjolerne angår, kan man lægge mærke til en udvikling i moden. Store pufærmer, pyntet halsudskæring og brystparti. |
Snogebækalbum, tvillinger, 1880-1890erne.
Bemærk hvordan atelieret har ændret sig. Baggrunden med den "udskårne" pilaster, "rækværket" som den ene pige sidder på, og også en potte med blomster ses nu tit i atelieret. Bemærk bagsiden, som nu er forsynet med litografanstaltens signatur: H&P. Brunt tryk. Her er ingen indramning på forsiden. (De mange forskelle på fotografens korttryk mm. vil kunne hjælpe med en datering af billederne). |
Snogebækalbum, ung mand. 1880-1890erne. Brunt tryk. Albuminpapir.
Her kan man også se, hvordan atelieret er blevet udviklet med bagstykke, rækværk og en søjle, løst inventar, der kunne flyttes rundt efter behag og kundens og fotografens ønske. |
Snogebækalbum, ung mand. 1880-1890erne. Brunt tryk. Albuminpapir.
Her kan man også se, hvordan atelieret er blevet udviklet med bagstykke, rækværk og en søjle, løst inventar, der kunne flyttes rundt efter behag og kundens og fotografens ønske. |
Snogebækalbum. Mandsportræt - Kruse-familien? Der er to identiske billeder af denne mand i albummet - som han have været hans, eller hans families. 1890erne - o. 1900.
Grønt tryk. I modsætning til de ældre visitkortfotos, som alle er kopieret på det gullige, halvmatte og efter min mening meget smukke albuminpapir, har fotografen nu skiftet over til den blanke og noget mere sårbare bromsølvpapir, som har en mangan, brunlilla eller mere brunlig kulør og en glat overflade, der dog nemt bliver ridset. De to billeder med medaljer på bagsiden, er begge fremkaldt på albuminpapir og man ser de forskellige farvenuancer. De allerfleste billeder i gamle fotoalbums er kopieret på dette papir. Litograferet bagside med medaljer i grønt tryk også grønt tryk på forsiden. |
Snogebækalbum. Ung dame i kjole med pufærmer. 1890erne - o. 1900.
Dette er en ny måde at portrættere på, siddende i halvfigur med armen hvilende på et nyt fotoatelier-universalmøbel. Rigeligt forsynet med klunker i klunketidens Nexø. Kvinden er særdeles moderigtigt påklædt, med store pufærmer, pyntet kjolebryst og højhalset og med et smykke, sikkert et dameur i en sølvkæde. |
Snogebækalbum. Ung mand. Grønt tryk. Bromsølvpapir. Siddende, støttende sig til fotografens universalstol/taburet. 1890erne - o. 1900.
|
Johannes Christen Glistrup, Nexø, 1887-1906. Den første Nexø-fotograf der etablerede sig samtidig med Johan Hansen. Foto o. 1900.
Bromsølvpapir. |
Andre bornholmske fotografer
#9226. Fotografen er G. Støckel, Rønne, billedet har nr. 9226, og er fotograferet i juli 1881. Takket være nummeret kan man datere billedet og identificere personerne på billedet: Det er Frederikke Mathilde Jensen, f. på Udegård, 39. slg. i Poulsker, g. 1879 med "Peder Kofoed, Gadegaard pr. Poulsker, Snogebæk" - som der står i Støckels protokol.
Albuminaftryk. (Han er muligvis bror til Andreas Peter Kruses hustru Boline. Albumin. Billedet er fra et Snogebæk-album med tidlige visitkortfotos, som "udmærker" sig ved ikke at have et eneste navn skrevet i album eller på billeder. En kuvert afslørede dog, at albummet må have tilhørt Georg Kruse, Snogebæk. Fotograferne Støckel og Spelling i Rønne og Johan Hansen i Nexø fra frem til sidst i 1880erne Bornholms eneste fastboende fotografer. |
#15304. G. Støckel, Rønne. Snogebækalbum. Juli 1885, Hans Chr. Kruse, f. 1869, søn af Andreas Peter Kruse. Albumin.
Støckel var den mest betydningsfulde fotograf på Bornholm, skulle det være rigtigt godt skulle man "støckles" i Rønne. Men selvfølgelig har folk i Nexø og sognene omkring primært støttet deres lokale fotograf Johan Hansen, det kan man se af de store mængder billeder, Johan Hansen har efterladt sig. Støckels fine sorte visitkortkartoner er fra 1880erne og fyldt med medaljebagsider. (Han fik fire ialt, man viste både for- og bagside). Støckel fik medalje i Napoli i 1870, Amsterdam 1877, Rønne 1881, og efter dette foto Nexø 1885. |
Snogebækalbum, Th. Spelling, ukendt kvinde.
|
Snogebækalbum, Th. Spelling, ukendt herre.
|
#8627. Th. Yhr. Frk. Hansen, St. Krushavegård, Klemensker, Hasle. April 1897. Bromsølvpapir. Theodor Yhr var Gottlieb Støckel efterfølger. Han havde været assistent hos Støckel og overtog atelieret, da Støckel, efter hustruens død i foråret 1888, flyttede til København. Han overtog et atelier på Vesterbrogade med døde allerede i det tidligste forår 1889. Begge døde formentlig af tuberkulose. I de første ti år var Yhr Støckels Efterfølger og medpyntede sig dennes medaljer på sine fotokartoner. Da han i 1900 udvidede med et atelier i Aakirkeby droppede han forgængeren som varemærke. Takket være nogle bevarede protokoller fra de to fotografer, kan man sætte navne på mange af deres billeder.
#18.463. Paul Müller 18.463. Bromsølvpapir.
Forestiller lærer og kordegn Jørgen Hammer Gideon, Borgerskolen i Svaneke. Født 22.5.1874 i Snogebæk, død 6.3.1915. Karakteristisk portrætfotografering fra de første år i 1900erne. Det udtonede brystbillede. Begge portrætter har genbestillingsnumre, men protokollerne er desværre ikke bevaret. Det høje nummer skyldes, at Paul Müller overtog og fortsatte forgængeren, Thor Spellings atelier. En stor samling af Spellings og formentlig også efterfølgeren Müllers portrætter er på Bornholms Museum. |
#20.591. Snogebækalbum. Paul Müller. Ukendt ung mand
|
Fotografer fra københavn
Albummet fra Snogebæk er glimrende, hvis man interesserer sig for tidligt, dansk portrætfotografi. (Som bl.a. kendetegnes af, at hele personen portrætteres, siddende eller stående). Jeg tror vi ser den
samme mand på disse to billeder, og jeg tror han er identisk med manden ved siden af kvinden på "påsigbundet", som er vist længere nede i billedrækken her. Øverste foto er ældst: Sømand fra Snogebæk (?). Fotograf Peter Lund, Frederiksberggade No. 15, Kjöbenhavn. Peter Lund havde atelier på denne adresse i København fra 1862-1865, så det er en ret præcis datering af dette lidt primitive visitkortfoto fra fotografiets barndom. |
Fotograf August Birch, Lille Kirkestræde No. 5, atelier der 1858-1867. Man finder ofte rigtig gamle visitkortfotos som disse i bornholmske albums. Enten er det velhavende embedsmands-, købmands- eller bondefamilier, der er kommet til København og benytter lejligheden til at få "aftaget et portræt". Eller det kunne som her være portrætter af søfolk på landlov i København. Det var et must at blive fotograferet, det var moderne, det var "smart" med et moderne udtryk. En dille. Alle skulle have et dusin portrætter og så kunne man bytte med venner og familie. Til albummet.
|
Fra Snogebæk-album. En sømand? En Kruse? eller en af Krusernes venner? Fotograf Harald Kampff, Vesterbro 10 (forr. Accisebod) Kjöbenhavn. Fotografen var en af de tidlige pionerfotografer, født 1825. Han var rejsefotograf fra 1859 til 1862, hvor han slog sig ned i København, fra 1862-1863 med atelier i Vodroffgaards Huse 3 og fra 1863-1871 på adressen her. Fint portræt med en lille smule retouche i pupilerne.
|
"N.E. Sindings Atelier Miniaturportraiter og fotografiske Billeder. St.
Kjöbmagergade no 15, Kjöbenhavn". Snogebæk-album. Niels Edvard Sinding, 1839-1902, f. i Ebeltoft, d. i København. Deltog i krigen 1864. Var i Købmagergade 1870-1874 og Østergade til 1883. Udstillede i København 1872. Afviklede sin forretning i 1883 og fortsatte som miniaturemaler. Billedet er altså taget i begyndelsen af 1870erne. En nydelig ung kvinde i tidens moderne ternede kjole, endnu i "krinoline-stil". Jeg tror hun kan være Boline Catrine Kofoed, som sidst i 1860erne blev gift med Andreas Peter Kruse. Hun har været med i Københavnog er blevet fotograferet der. Men jeg har ikke noget at have det i, bortset fra en vis portrætlighed. |
Ægtepar fotograferet i København efter 1866, (jeg tror det er Andreas Peter Kruse og hustru - eller en bror?)
Lauritz Olsen var født 1834 i Kalundborg, hvor han fotograferede fra 1860. Han fotograferede flere steder i Danmark, i 1864-1873 i Østergade i Kjøbenhavn. Bemærk han har fået medalje i Stockholm 1866.
Lauritz Olsen var født 1834 i Kalundborg, hvor han fotograferede fra 1860. Han fotograferede flere steder i Danmark, i 1864-1873 i Østergade i Kjøbenhavn. Bemærk han har fået medalje i Stockholm 1866.
Dette ægtepar, der ser ud som om de har pænt styr på mange ting, er blevet fotograferet af en af Københavns bedste fotografer i første halvdel af 1870erne. En reder? Som Kruse sejlede for?Budtz Müller havde fotografisk Atelier (og engros salg af fotografiske artikler) fra 1863-1884.
Hans bagside er fotohistorisk interessant, fortæller at han deltog i datidens populære industri og kunstudstillinger, hvor han modtog medaljer fra "Photographischer Verein zu Berlin" 1865, Malmø 1865, Stockholm 1866, "Zwette Ausstellung Photogr Arbeiten Photographischer Verein zu Hamburg" 1868. Kunst- og Industriudstillingen i Nakskov 1871, Industri- og Kunstudstillingen i København 1872. Fra Snogebæk-album.
Hans bagside er fotohistorisk interessant, fortæller at han deltog i datidens populære industri og kunstudstillinger, hvor han modtog medaljer fra "Photographischer Verein zu Berlin" 1865, Malmø 1865, Stockholm 1866, "Zwette Ausstellung Photogr Arbeiten Photographischer Verein zu Hamburg" 1868. Kunst- og Industriudstillingen i Nakskov 1871, Industri- og Kunstudstillingen i København 1872. Fra Snogebæk-album.
Central Atelieret Amagertorv 10, Kjöbenhavn K. Virksom på denne adresse fra 1887 ff. ejet af forskellige fotografer.
|
Viggo A. Chr. Lassen. Østergade 42, Kjøbenhavn K. Viggo Anders Christian Lassen, f. 1854, var fotograf i Esbønderup i 1870erne, Hammeroms Efterfølgere i København fra 1881. Medlem af Københavns fotografiske Forening i 1897.
|
Christianshavns Konkurence Atelier, Lille Torvegade 7. Omkring 1900.
|
Oluf Waldemar Jørgensen, 1853-1922, Chr. Neuhaus' efterfølger.
Kom i lære hos Chr. Neuhaus i 1865. og overtog altså læremesterens virksomhed i 1894 og fortsatte det til sin død. Han fremstillede og solgte i 1890erne mange aftryk af Chr. Neuhaus' topografiske optagelser fra København. (Jeg har vist flere her på sitet, fx http://www.fotohistorie.com/koslashbenhavns-havn.html ). Fremstillede også aftryk af fotograf Tillges kabinet- og visitnegativer fra København. |
Fotografer fra Færøerne
I dette gamle fotoalbum, som stammer fra Snogebæk, er der nogle få gamle visitkortfotos fra Færøerne. Det ser man ellers særdeles sjældent- eller aldrig - i bornholmske albums. Men - formanden for fiskerlejet Snogebæk, Andreas Peter Kruse, havde en tre år yngre bror, Jens Jørgen Kruse, som i hvert fald fra 1864 havde slået sig ned på Færøerne som handelsmand. Hans kone hed Caroline (mon ikke det er hende der er fotograferet her?) og de fik deres første barn i 1864, Christian. Johannes kom fire år efter i 1868 og Niels i 1872. Her er Niels (i kjole som man brugte dengang til drenge) c. et år gammel, så billedet må - hvis antagelserne passer, være fra 1873-1874. Ægteparret havde i 1880 syv børn. Familien boede først i Thorshavn, senere i Østerø, Eidi i Ejdes Sogn. (Oplysninger fra folketællingerne).
Oplysninger om Krusefamilien fra Steffen Stummann Hansen, Færøerne:
Jens Jørgen Kruse født 6.6.1837 í Snogebæk – Bornholm, gift med Karoline Amalie Andreasen fra København f. 26.10.1844 De fik 12 børn: Christian Carl Andreas Kruse f. 02-09-1863 d. 1949, Ellen Margrethe Kirstine Kruse 16-08-1865, Johannes Andreas Kruse 02-12-1867, Niels Andreas Kruse 12-08-1871,* Anna Caroline Jørgine Kruse 20-03-1873 12-08-1874, Jørgen Julius Kruse 12-08-1874 d. 06-08-1875, Anthon August Kruse f. 12-08-1874 d. 11-04-1875, Jørgen Anthon Julius Kruse 13-06-1876, Elgine Frandsine Cathrine Kruse f. 11-09-1877, Peter Wictor Kruse 14-09-1879 d. 27-09-1959, Olaf Theodor Kruse f. 09-06-1882, Caroline Amalie Kruse f. 05-02-1884 Steffen skriver videre: Vi er enige I, at dette antagelig er Jens Jørgen Kruses hustru med tre børn, men tvivler på rækkefølgen. Du har skrevet, at det er Christian, Johannes og Niels, som er på billedet. Pigen Ellen Margrethe Kristine er imidlertid barn nr. 2, så det kan under ingen omstændigheder være de tre ældste. Vi vil i stedet foreslå, at børnene på billedet er Johannes Andreas Kruse (f. 2.12.1867), Niels Andreas Kruse (f. 12.08.1871) og Anna Karoline (f. 23.3.1873). Det er muligt, at der nogen oppe á Eiði, der ved nærmere, og jeg kan godt prøve at undersøge det, hvis du ønsker. Ja tak!) * Niels Andreas Kruse f. 1871 blev en kendt kunstmaler på Færøerne og har malet flere altertavler i færøske kirker. De to visitkortbilleder har ens litograferede bagsider med fotografens navn: Det er ingen ringere end sysselmand, folketingsmand mm. og fotograf (i 1870 og 1880erne) H.C. Müller, Thorshavn, 1818-1897. Han har været et dygtigt og begavet mennesker med mange aktiviteter, deriblandt også fotografering, som han dog, at dømme efter disse fotos, ikke var ret god til. I følge min kilde (Bjørn Ochsner, Fotografer i og fra Danmark, 1986) besøgte J.P. Trap (værket Trap Danmark) Müller i 1874, og titulerede ham "Ornitholog, Stedets Photograph og tillige Lagtingsmand". Man kan finde mange oplysninger om Müller på nettet. |
Bornholmer på Færøerne? Ja, Jens Jørgen Kruse 1837-1912 f. i Snogebæk, udvandrede og bosætte sig på Ejde - Færøerne. Han handlede med tømmer og almindelige varer, havde eget skib, som bl.a. sejlede på København. Han var en tre år yngre bror til Andreas Peter Kruse (se her).
Thurid Jakobsen fotograferede i Thorshavn allerede fra 1907. Men dette foto synes at være en affotografering og udsnit af et ældre billede. Snogebæk-album. |
"Andre fotografer" - fx ukendte, en hollandsk, engelske, dansk provins og en svensk!
I Snogebækalbummet er der et enkelt svensk visitkortfoto, som i al stilfærdighed fortæller, at der var en svensk indvandring i årene omkring 1900. Det er fotograferet af "Kongl. Hoffotograf S.M. Marcus", Ystad. Samuel Moses Marcus var født i Vestpreussen og etablerede sig i 1865 som fotograf i Ystad. Hans væsentligste virksomhed og indtægtskilde var portrætfotografiet som her, men han er i Ystad kendt og respekteret for mange gode topografiske billeder. Marcus blev svensk statsborger i 1873 og i 1880 blev han udnævnt som hoffotograf. Det gjorde ham til Ystads fornemste og mest eftertragtede fotograf. Billedet her må være fra først i 1880erne, Marcus' senere visitkortkartoner blev mere overdådigt
udstyrede. Han var fotograf frem til 1913 og døde i 1920. Marcus er den fotograf, vi hyppigst finder billeder af i gamle bornholmske fotoalbums. Kilde: Hans Permbo: Fotograferna, Ystadiana 2009. |
Skrivning kunne være en vanskelig kunst dengang man kun gik i skole hver anden dag i vinterhalvåret. Her står vist Kristine Kruse og
Absalon Kruse (?). Søskende og anden familie af formand Andreas Peter Kruse i Snogebæk Fiskerleje. Begge navne findes i Krusefamilien i Snogebæk. Ukendt fotograf (løs etiket fjernet) begyndelsen af 1860erne. Snogebæk-album. |
Ægtepar fotograferet hos fotograf H. Siderius i Harlingen i Frisland i det nordlige Holland, i 1860erne. Fra Snogebæk-fotoalbum.
i København efter 1866, (jeg tror det er Andreas Peter Kruse og hustru) Lauritz Olsen var født 1834 i Kalundborg, hvor han fotograferede fra 1860. Han fotograferede flere steder i Danmark, i 1864-1873 i Østergade i Kjøbenhavn.
i København efter 1866, (jeg tror det er Andreas Peter Kruse og hustru) Lauritz Olsen var født 1834 i Kalundborg, hvor han fotograferede fra 1860. Han fotograferede flere steder i Danmark, i 1864-1873 i Østergade i Kjøbenhavn.
En ung norsk sømand, må det være, E. Lode fra Stavanger. Han har været i havn i Plymouth og er blevet fotograferet, så han kunne bytte billeder med sine kammerater: "Photographed by W. Lynden, 10 & 18 Union St. Plymouth".
Uden tvivl en af Andreas Peter Kruses venner fra tiden som sømand. Billedet var anbragt på fotoalbummets første side sammen med nedenstående foto af en anden ng sømand samt to portrætter af Andreas Peter Kruse selv, fotograferet af Johan Hansen. Billedet er det eneste i hele albummet, der er forsynet med navn. |
Også en af Kruses unge venner fra tiden på verdenshavene. Eller hvor han nu sejlede. Denne unge mand har været i land i det vestlige Scotland og har besøgt "Murray Artist & Photographer, 74, Broomielaw Street, Glasgow". To gode venner fra de unge år på albummets første side. De har betydet noget.
Hvis man søger på denne adresse: http://www.glasgowhistory.com/broomielaw.html får man nogle fantastiske billeder fra Broomielaw Street og kaj med et væld af gamle hjuldampere og andet godt for de søfartsinteresserede. |
Snogebækalbum. Fotograf Th. Buchhave-Petersen, Helsingør. Havde atelier der fra 1889 til 1893.
|
Snogebækalbum. Ukendt kvinde. Fotograf Julie Olsen, Bjergegaden 17, Helsingør. Født 1877, atelier fra 1896-1909.
|
Snogebækalbum. Ukendt barn. Fotograf Agnes Ingeborg Dagmar Olsen, Hillerød. Født 1878, i Hillerød fra 1915-1927. Blank bagside.
|
Snogebækalbum. Laurits J. Lassen, Ranum. Atelier fra ca. 1900.
Et dejligt billede af et lille barn - formentlig en bællabæll af Kruse-familien - i en fin, fin gyngehest, fotograferet så langt fra Snogebæk som i Ranum. Det er et af de yngste billeder i det album fra Snogebæk, som jeg har vist flere eksempler fra her på siden. Fotografen her er Laurits Jonathan Lassen, f. 1874, aktiv i Ranum i det vestlige Himmerland. Død 1951. Han havde fotoatelier fra ca. 1900.Det er forresten "nemt" for en "hænnuer" bedstefar - eller bedstemor - at snedkere sådan en til sit barnebarn - hvilken julegave! Den er lige til at kalkere af. |
Kendte og kongelige
Christian 9. blev konge i 1863 - dette billede må være fra et af hans første år som regent. Han er fotograferet sammen med prins Valdemar. Fra et bornholmsk fotoalbum - fra Snogebæk! (I fotosamlerkredse kalder man anonyme billeder (ingen fotograf) som disse, "piratbilleder".)
|
Kong Christian 9.'s gemalinde, dronning Louise, 1817-1898. (Billedet findes sammen med portrættet af Christian 9. og prins Valdemar (se længere nede på siden) i Snogebæk-fotoalbum). Ukendt fotograf o.
1864. |
B.S. Ingemann, 1789-1862, kopi af maleren N.W. Marstrands portræt fra 1859. Guldhornet bag ham modtog han af danske kvinder som en hyldest til den elskede salmedigter, historiefortæller og præst, på 70 års fødselsdagen (altså samme år 1859). Hornet blev stjålet fra museet på Frederiksborg i 1970. I 2010 dukkede det op på en auktion i Holland. Snogebæk-album.
|
Peter Christian Trandberg, 1832-1896, var født på Brunsgård, Nylars og døde i Minneapolis, USA. Han uddannede sig som teolog og blev kandidat 1858. Hjælpepræst samme år i Tjele-Vinge og viste sig som en ”begejstret og energisk vækkelsesprædikant”. Efter et par år rejste han til Bornholm for at virke som missionerende rejsepræst. I 1863 blev han gift med Hansine Lüttichau, der blev en stor støtte for sin mand. Hun var født 1835 på Tjele som datter af kammerherre Hans Helmuth Lüttichau til stamhuset Tjele. Hun døde i København 1922. Under årene på Bornholm gennemlevede Trandberg en vældig religiøs udvikling. Det kulminerede i 1863 ved et kæmpemøde i Almindingen, hvor han dannede sin egen frimenighed, men i årene efter kom han i modsætning til nogle af sine nærmeste medprædikanter. |
I 1872 omdannede han frimenigheden til en folkekirkelig valgmenighed, men forlod den igen i 1877 for at blive rejsepræst. Han arbejdede i Jylland nogle år, inden han i 1882 rejste til USA, hvor han først virkede i Warren, Pennsylvania (bornholmernes foretrukne destination), senere slog han sig ned i Chicago. Han må have haft et uroligt væsen, der bragte ham fra den ene kirkelige opgave til den anden uden at hans religiøse sind og samarbejdet med andre teologer nogensinde faldt til ro. Han udgav mange religiøse skrifter, ligesom der er skrevet forskellige biografier om
ham. Læs meget mere på: www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Kirke_og_tro/Pr%C3%A6st/P.C._Trandberg Fotograferne Hansen & Weller var sammen i Østergade fra 1877 til 1885, så billedet kunne være taget umiddelbart inden Trandberg rejste til USA. Fra Snogebæk-fotoalbum. |