Lidt om biler på Bornholm - og bilens historie på øen. Se om starten i 1905 HER.
Er du meget interesseret, så undlad ikke denne side: Bornholms Motor Veteraner HER.
Den første bil på Bornholm, her i Allinge, ved Hotel Allinge. Fotograf Anton Pedersen, 1905. Den allerførste bil på Bornholm var en franskbygget postomnibus af mærket Eugène-Brillié fra 1904. Den var anskaffet af Dansk Automobilselskab og havde nr. K98. Den kom til Bornholm 20. januar 1905 og kørte til Dams Hotel, hvorfra prøveturen startede. Der var selvfølgelig mange tilskuere. Bilen blev vist frem på øen de følgende otte dage og 28. januar blev den sejlet tilbage til København med S/S Bornholm.
Jeg har fået lov til at vise et super bilbillede, der tilhører Erling Sonne-Pedersen og hustru. Allan Pihl Hansen, formand for Bornholms Motorveteraner, har sat ord på. Det er lidt uvist om fotografiet er fra Bornholm - for hvordan fik man lige sådan en bil til Bornholm dengang - men i hvert fald er der bornholmere i bilen! |
Det
er en Austin bygget i England. Allan fortæller: Jeg tror, at det er en
"Endcliffe Phaeton" bygget af Herbert Austin, England, i 1906 eller
1907. Herbert Austins første bil kom han med tegninger til i 1905, men
fik først den første klar før marts 1906, hvor de første prøvekørsler
fandt sted. Bilen kostede den nette sum af 650 pund. I det første år
blev der bygget 120 biler af modellen. Motoren var på 25/30 horsepower. I 1907 kom der en "Endcliffe 40 h.p." altså med lidt større motor. Håndtaget på døren ligner dog et håndtag, som blev brugt fra 1907 og videre frem indtil Første Verdenskrig.
Da vi kun har et begrænset antal fotografier at sammenligne med, må vi antage, at bilen formentlig er en 1907 model. Jeg vil dog ikke lægge hovedet på blokken, da det godt kan være en af Austins første biler fra 1906. Det kan også være en model fra 1908-1910, da de lignede hinanden meget. Køleremblemet på bilen på billedet blev registreret i 1906 og var i brug til 1909, hvor der kom et nyt kølermærke - det med skriften "AUSTIN". Bilen har nr. C 387, og den har derfor kørt i Nykjøbing Sj. købstad eller Dragsholm Birk, der havde numrene C 300-399 og igen fra C 1000-1699 i 1919. Derfor er det sandsynligt, at de havde numrene fra C 300-399 fra starten af - og også da denne bil blev registreret. Værsartig! |
Fra Blanchs Hotels "Fremmedbog", hotellets gæstebog, ført fra 1901 til 1919.
Chandler SIX Roadster til fire personer 1918.
Jeg sendte dette fotografi til vores lokale veteranbilesekspert, Allan Pihl Hansen. Han sendte det videre til en person, som ved særligt meget om tidlige biler: Jeg har sendt ovenstående fotografi til en ekspert, Erik Nielsen, i gamle biler, og jeg blev noget overrasket over hans svar. Fotografiet er sandsynligvis fra 1918, da nummerpladen J 40 er fra før 1919 og bilen ikke er en PATHFINDER, men en Chandler SIX Roadster til 4 personer. J 40 kom i 1919 til at være på en PATHFINDER med samme ejer, men med nummerpladen J 40 dog 1919-1921 modellen, der var blå og rød med halvt så store bogstaver som tal. |
Direktør Henrik Tholstrup deltog i Fanø løbene i 1919 som nr. 3, 1920 som nr. 12 og i 1921 som nr. 62 med en V 12-motor på 6360cc, hvid. Nummerpladen er påstemplet med Rønne Politi, og der er i bogen Fanø Motorløbene 1919-1924 af Jan Clausen Nielsen 2 gode fotografier af omtalte J40 Pathfinder. Bogen kan varmt anbefales, hvis man er interesseret i motorløb og historie. Der er naturligvis lidt mere historie i historien og stadig noget, som ikke stemmer helt overens med de oplysninger, som vi har på vores lister m.v. Historien fremgår også af Bornholms Motor-Veteraners hjemmeside.
|
Motiv fra negativalbums, der har tilhørt Thorvald Nielsen (senere Breidablik v. Rønne). Fotografierne er fra 1919-1920. Billedet her er fra Store Krusegård. 36. selvejergård i Bodilsker. Th. Nielsen var - efter fem år i Østen - i 1919 kommet hjem på ferie og blevet forlovet med Anine Larsen, Villa Ly i Lobbæk. Deres bryllup blev holdt på Store Krusegård i Bodilsker, idet Anines søster Agnes var gift med ejeren, Valdemar Dam. Foto Th. Nielsen o. 1920. Bilen? Den må der være nogen, der kan sige noget om?
|
Det kunne Allan Pihl Hansen:
Bilen er en tysk fabrikeret NSU og tilhørte Hotel Nexø. Bent Sonne Jacobsen's (maskinmester, tidligere leder af Nexø Museum) far var chauffør på bilen og sidder bag rattet. Reg.nr. I 434. er registreret mellem 1919 og 1921, hvilket kan ses på nummerpladen. Bornholms Motor-Veteraner har 3 andre billeder af samme bil. |
Hvilket billede! På bagsiden står der noget om "Haandværkere", men om det er fra en børnehjælpsdag eller "Fagenes Fest" er der sikkert nogen der ved.? Billedet er fra Henrik Hartvig Poulsens samling.
Allan Pihl Hansen: "Jeg vil vove den påstand, at bilen er en tysk Brennabor ca. årgang 1914, men billedet er fra 1920érne. Den har registreringsnummer I 27 og tilhørte Vest-og Nordlandets Automobil Selskab hjemmehørende i Rønne. Der findes et billede, hvor den holder som første bil udfor Holms Hotel i Nexø. Chaufføren er den samme på begge billeder. Jeg ved ikke hvilken begivenhed!
Allan Pihl Hansen: "Jeg vil vove den påstand, at bilen er en tysk Brennabor ca. årgang 1914, men billedet er fra 1920érne. Den har registreringsnummer I 27 og tilhørte Vest-og Nordlandets Automobil Selskab hjemmehørende i Rønne. Der findes et billede, hvor den holder som første bil udfor Holms Hotel i Nexø. Chaufføren er den samme på begge billeder. Jeg ved ikke hvilken begivenhed!
Amerikansk Stewardt lastbil o. 1920

Fotopostkort, lastbil nr. I 442, amerikansk Stewardt lastbil ca. 1920. Tilhørte Valsemøllen i Aakirkeby, deres første lastbil. Holder foran Jernbanehotellet i Aakirkeby. BØA.
Knud Larsen: Jeg har fundet et postkort i papirerne efter min far Jens Christian Larsen fra Vestermarie, der viser chaufførerne på Blanchs Hotel og Hotel Stammershalle, årstallet kender jeg ikke. Jens Christian Larsen var ansat på Blanchs Hotel og Hotel Sjøljan som 2. hotelkarl i 1925. Jeg vedhæfter hans ansættelses brev og anbefaling. Ejer var dengang Rolf Mueller.
|
Allan Pihl Hansen. Jeg har nærstuderet fotografiet, og bilen bagved chaufførerne driller. Navkapslerne og forskærmene ligner Buick model 1918 - 1920 og vinduesrammen ser ud til at være omkring 1918, men forlygterne er også brugt så sent som Buick 1928-1929. Rolf Mueller står ikke anført som ejer af noget motorkøretøj i 1917 eller 1919, men står anført med I 227 og I 261 i 1922 listen. Det kunne være interessant om der stod noget om mærke på de 3 køretøjer i 1926. Bilen bagerst til venstre i billedet driller også. Forruderammen ser rimelig moderne ud....
|
Ford T - I 1110. Tilhørende A. Møller Jensen, Solbakkemøllen i Østrlars i 1938.
Allan Pihl Hansen: X står for en BIVEJSBIL.....en bil, som måtte køre på alle bivejene, da den ikke vejede så meget. Tunge biler måtte kun køre på dertil godkendte veje.......oftets hovedvejene.
Allan Pihl Hansen (formand for Bornholms Motorveteraner): Bilen er registreret inden 30. oktober 1930. Dvs. at bilen er registreret mellem 1924 og 1930, hvor der ingen lister findes. Bilen er en Ford T på fotos herover. Manden er den samme på billederne. Konen med på det ene og måske datteren bag vognen!!
|
Traktoren ser ud til at være en Fordson traktor, manden den samme. I 1110 X Ford T tilhørende A. Møller Jensen, Solbakkemøllen, Østerlars......i 1938.......
|
Foto med den store flotte lukkede bil og en chauffør ved siden af - er den mest interessante af dem alle Den skal undersøges nærmere før svar kan gives. Men uden tvivl en vognmandsbil .... men hvem??? (Allan Pihl Hansen).
(Allan Pihl Hansen): Foto viser en eller anden begivenhed i baggrunden. Ser for mig ud til at være en Chevrolet årgang 1926/1927. Og bilerne bagved ligner Ford T touringér.
Turistbiler Hotel Johns Kapel, 1920erne

Hotel Johns Kapel, biler turistudflugt, 1920erne. BØ-a 1992-59
Udlevering af nummerplader i Rønne

Postkort. Frits Sørensens Boghandel. Udlevering af nummerplader på Rådhuset i Rønne.
Familie på udflugt

Fint lille amatørbillede af familien nye bil. BØA.
En gammel bus?

En bornholmsk produceret karosse. BØA.