Allingebanen, åbnet 1913, lukket 1953
|
Til hovedsiden om jernbanerne på Bornholm. HER.
|
Vi (Historisk Samfund m.fl) har fået nogle billeder, som viser arbejdere med familier ved anlæg af en jernbane. Det er ikke det lokomotiv, man benyttede til anlæg af Rønne Nexø-banen 1899-1900, det hed "Franskmanden" fordi der stod "Weidkneckt, Paris" på et skilt på det. Her står da også: Orenstein & Koppel - Arthur Koppel Akt. No. 4355 Ges. Berlin Drewitz 1910 (?). Så det kunne være anlæg af banen til Allinge som blev åbnet 1913. Fotografen har desværre ikke givet sig til kende på de ellers meget fornemme billeder, taget på 18x24 glasplader. BØA 2014-27.
Sten Møller fra DBJ museet oplyser: Jernbanearbejderne med familie fra Allingebanens bygning. Ved bygning af Allingebanen blev en tysk entreprenør anvendt, han var meget upopulær blandt bornholmerne, derfor kunne man ikke skaffe lokal arbejdskraft til anlæg af banen. Entreprenøren fik derfor lov at "importere" en del polske arbejdere, kunne det tænkes at det er polske arbejdere og deres familier der er på billederne ?? De polakker der kom til Bornholm dengang, var senere medvirkende til oprettelsen af en katolsk kirke her på Bornholm. Kunne nogen i den katolske menighed evt genkende ældre slægtninge fra billedet? |
Her er så det sidste af de flotte jernbanebilleder. Med arbejderne og deres familier m.fl. omhyggeligt linet op foran lokomotivet.
Der er også - fra samme samling - nogle billeder af det jeg tror er "jernbanebørster"? Det ligner vel unægtelig et bornholmsk klippelandskab, de er ved at gnave sig igennem. Kleven måske? Det er også en 13x18 glasplade - og også uden fotografen har givet sig tilkende. Formentlig er det Alfred Kjøller, Allinge. BØA 2014-32.
Stationsbygningerne
Banestrækningen med toge
Toget kører gennem Kleven. Ukendt fotograf.
Jernbanen gennem Kleven. Postkort o. 1915. Jeg mener det er et af de store, svenske lokomotiver, RAJ 1-4 der blev indkøbt til Rønne-Allinge Jernbane, der åbnede i 1913. Det ser da ud som om den bakker? Personvognene til Allinge-Gudhjem banen var bredere og længere og mere komfortable, den skulle jo køre med turister! De blev bygget på Maskinfabrikken i Rønne. Jeg ved ikke om den midterste vogn er en bænkevogn eller en lukket godsvogn. Der blev lige her optaget en stumfilm "Dødsklippen" i 1913 (med den berømte skuespiller Psilander i hovedrollen) før den officielle indvielse af banen i maj 1913. Gad viden om filmen ligger online, digitalt? Den kunne værre sjov at se!