S/S Jarl, bygget for Østbornholmskes i 1885, i fart fra 1885 til forliset i 1890
Hovedsiden om Østbornholmske HER.
Østbornholmskes Jarl af Hasle. Gudhjem Museum nr. 1136. Fotograferet mellem 1885 og 1890.
Billedet, der er monteret på karton med indstregning kunne være fotograferet af Gudhjems fotograf og læge Emil Hansen - og solgt til fotograf Thor Spelling i Rønne. (Vi har andre fotos fra hans hånd med samme indstregning). Det kunne også være taget af fiskerlejets professionelle fotograf, A.C. Holm. Billedet af det fornemme dampskib kunne være taget på dets første anløb i Gudhjem Havn i 1885. Bag skibet ser man det gamle Gudhjem Kapel, der i 1893 blev erstattet af Gudhjem Kirke og revet delvis ned (en ruin står tilbage) i 1896. |
S/S Jarl forliste 5. marts 1890 på rejse fra Allinge til København. Skibet blev ført af kaptajn Mathias Davidsen, der var 14 passagerer og 12 besætningsmedlemmer med skibet, desuden levende svin og kreaturer samt gods.
Man fandt senere ud af, at den var kæntret 5. marts lidt over midnat 3 sømil ud for Hammeren. Vraget fundet: Bornholmske dykkere - Jesper Munch og Lars Phillipsen - har med "99,9" procents sikkerhed fundet "Jarl", efter mange års søgen. Når dykkerne endnu ikke er 100 procent sikre, så er det fordi, man mangler lige præcis den genstand, der står "Jarl" på. Det kan for eksempel være en skibsklokke eller en redningskrans. Men alligevel tør dykkerne godt fastslå at det er "Jarl" de har fundet. Blandt andet ved at sammenholde aktuelle undervandsfotos med historiske billeder af "Jarl". Se dykkernes video HER. Jarls forlis kunne man følge dag efter dag i datidens aviser. Man fornemmer på en gribende måde det voldsomme chok, det var for lokalbefolkningen. Der blev samlet beløb ind til de efterladte, forfærdelige historier fandt vej til spalterne - og der blev af selskabet udlovet en dusør på 500 Kr. Formand var P. Berg. |
S/S M. Davidsen (opkaldt efter kaptajnen på Jarl), bygget 1891, i fart 1891-1919
_Østbornholmskes S/S M. Davidsen af Hasle strandede 24. maj 1901 lidt før kl. 18 på sydsiden af Hammerodde. Damperen strandede i tæt tåge, lidt før den skulle dreje om Hammerpynten. Ca. en halv time efter grundstødningen sank forenden, som man ser på billedet. Redningsmandskabet blev alarmeret og var fremme på 35 minutter. Men inden da var passagerer (13) og mandskab reddet ved hjælp af skibets egne både. På dette flotte billede af forliset (!) ser man foruden S/S Davidsen Svitsers S/S "m. Z. Svitser", som 2. juni fik bragt Davidsen på ret køl og bugseret ind i Sænehavn.
|
Damperen blev slæbt til Helsingør og repareret og var klart til at sejle igen 9. juli. Men igen var uheldet ude, man havde muligvis glemt at fylde ballast i damperen, så den kæntrede idet den blev sat i vandet efter opholdet på beddingen. Først midt i september 1901 var den atter klar til at sejle. I 1919 blev M. Davidsen solgt til Island. (Kilde: Det Østbornholmske Dampskibsselskab 1876-1976, V. Kjølby 1976). Foto, 16x11,5cm, ukendt fotograf.
Samlingavk. |
M. Davidsen kæntret i Helsingør Havn 1901. Nexø' Museums digitale samling.
Herunder:
Foto Buchhave, Helsingør. Passager- og stykgodsdamper S/S M. DAVIDSEN af Hasle kæntret i Helsingør havn 1901 efter reparation af skader påført ved strandingen den 24. maj 1901 ved Hammerodden. Museet for Søfart. Helsingør. |
De øvrige skibe - se mere på Nexø Museums hjemmeside HER
”Det østbornholmske Dampskibsselskab”s to identiske, palletbåde ”Østbornholm” og ”Nordbornholm” blev bygget i Kalmar i 1966. ”Nordbornholm” (som er identisk med det sidste fragtskib M/S Bornholm”) blev søsat 2. september. Bestyrelsen besluttede, at der skulle males navnet ”Bornholms Fragtrute” på skibenes sider.
Erik Gornitzka Er ret sikker på at det er S/S M. Davidsen i Nexø Havn omkring 1910-1915.
|
”Det østbornholmske Dampskibsselskab”s to identiske, palletbåde ”Østbornholm” og ”Nordbornholm” blev bygget i Kalmar i 1966. ”Nordbornholm” (som er identisk med det sidste fragtskib M/S Bornholm”) blev søsat 2. september. Bestyrelsen besluttede, at der skulle males navnet ”Bornholms Fragtrute” på skibenes sider.
”Nordbornholm” var det sidst erhvervede af Østbornholmske’s tre skibe med samme navn: S/S (dampskib) Nordbornholm, var i fart 1929-1938, M/S Nordbornholm 1939-1960 og endelig M/S Nordbornholm i fart 1966-1969. (Østbornholmske Dampskibsselskab blev nedlagt i 1978.) ”Nordbornholm” startede altså som fragtbåd i 1966 for Østbornholmske og sejlede bl.a. med last for Hasle Klinker. Søsterskibet ”Østbornholm” blev senere chartret ud til I/S Bornholms Fragtrute i Rønne, som var en samsejlads med Dampskibsselskabet af 1866 i Rønne. Man kan også vælge at sige, at denne nu nedlagte fragtrute blev startet i 1969. Det skyldes, at ”Nordbornholm” i 1969 blev overtaget af A/S Hasle Klinker og Chamottestensfabrik og det sejlede de følgende år fast med lervarer mellem Bornholm, Sjælland og Jylland.
Skibet kom da til at hedde ”Camilla Henriksen” efter en slægtning til ejeren af Klinkerfabrikken. Men i de kommende år skiftede Hasle Klinker – og dermed skibet – ejere flere gange, i 1980 var det således A/S Aalborg Portland Cementfabrik, Ålborg, der overtog såvel Chamotte- og Klinkerfabrikken som skibet. Det kom da til at hedde ”Herta”. I 1988 – da Klinkerfabrikken stoppede - var det ”Rederiaktieselskabet Østersøen”, der købte skibet, som nu kom til at hedde ”Bornholm”. Svane Shipping overtog skibet den 1. maj 2007. Firmaet drev ruten i samarbejde med agenter i havnene i Rønne, Aalborg og Hundested. Nu stopper Svane Shipping godstransporterne til og fra Bornholm. Derfor sejlede M/S Bornholm sin sidste tur til Bornholm den 29. februar 2008 og med udgangen af februar var det så endelig slut med den faste godsfragt til Bornholm med et privat selskab. |
Østbornholm, byggeår 1924. I fart 1924-1938. Dette kort, som også er fra Otto Nielsens samling, er sendt 1926 og fotografiet er vel så taget, netop som skibet kom fra værft i 1924.