Flyvningen på Bornholm. Første gang, uden større succes i 1912
Omtaler i aviserne allerede fra 16. april, Sportsklubben Viking er arrangør. Annoncer fra 16. april. Flyvningen planlagt til 1. pinsedag, vist lørdag 25. maj (?). Måtte udsættes pga. dårligt vejr, blev gennemført en uge senere, 1. juni 1912, uden større succes.
Se mere HER.
Søren Severinsen var ung mekaniker, som lærte sig at flyve i Frankrig i 1909. Hans arbejdsgiver købte et fly, som Severinsen fik i luften, og han blev den første dansker, der rigtigt fløj. Han blev kendt som den første, der fløj over Øresund i 1911. Allerede i 1912 trak han sig tilbage fra flyvesporten og levede som mekaniker og autoforhandler. Måske var den uheldige oplevelse på Bornholm en af årsagerne til det?
il du vide mere om Severinsen, så læs: Toni Mygdal-Meyer "En forførende duft af brændstof", om dansk flyvnings ældste periode 1909/11, 2015.
il du vide mere om Severinsen, så læs: Toni Mygdal-Meyer "En forførende duft af brændstof", om dansk flyvnings ældste periode 1909/11, 2015.
Bornholms Avis, øens konservative talerør, var nærmest sur og vranten over Severinsens mislykkede flyveforsøg.
Vejret var ikke med den uheldige flyver, det kunne vel enhver forstå, men skepsis har man altid haft over for nye initiativer. Specielt så særprægede. Omtalerne er fra 28. maj og 3. juni 1912.
Vejret var ikke med den uheldige flyver, det kunne vel enhver forstå, men skepsis har man altid haft over for nye initiativer. Specielt så særprægede. Omtalerne er fra 28. maj og 3. juni 1912.
Bornholms Tidendes annonce og omtale af flyvningen 3. juni 1912.
Billedet er desværre ikke fra Bornholm, men fra Kløvermarken på Amager. Foto 1911. Nationalmuseet.
Flyhistoriker Toni Mygdal-Meyer fortæller: Maskinen Severinsen sidder i er et Henri Farmann type 3 biplan. Stedet er Kløvermarken (Amager - Danmarks første flyveplads) og tidspunktet er juli 1911 (sikkert i forbindelse med at han, som den femte dansker, tog det internationale flyvercertifikat). Maskinen, som Severinsen byggede vinteren 1910/11, var døbt "Kolonihaven". Det var denne maskine han skulle have haft med til Bornholm, men transporten blev for dyr så derfor valgte han (blev tvunget til) at bruge monoplanet " Maagen" som han også havde bygget. |
"Kolonihaven" havde dimensioner som den militære franske udgave - større og tungere - forsynet med en vandkølet V-8 cylindret engelsk E.N.G. motor (den store plade bag aviatikeren er vandkøleren - benzintanken er ophængt under overplanet).
Måske derfor at Severinsens chef, automobilfabrikant H.C. Christiansen, ikke ville betale for transporten til Bornholm. "Maagen" monoplanet, som Severinsen havde konstrueret, blev aldrig nogen succes. Det vides ikke bestemt hvad der var forkert, men sikkert en kombination af for svag motor og forkert konstruerede vinger. Beskrivelsen af flyvningerne tyder ihvertfald på at problemerne skal søges her. |
Toni Mygdal-Meyer skriver videre: Yderst passende at også Bornholm er repræsenteret i historien om de første danske flyvere (aviatikere). At Severinsens opvisninger endte som de gjorde er ikke overraskende. Forventningerne var altid høje hos publikum - især når det var første gang man skulle se et aeroplan flyve.
Toni Mygdal-Meyer har skrevet: "En forførende duft af brændstof", om dansk flyvnings ældste periode 1909/11, udgivet oktober 2015 på forlaget Radius - (bibliotekerne har den). Bogen udkommer i nær fremtid som e-bog.
Toni Mygdal-Meyer har skrevet: "En forførende duft af brændstof", om dansk flyvnings ældste periode 1909/11, udgivet oktober 2015 på forlaget Radius - (bibliotekerne har den). Bogen udkommer i nær fremtid som e-bog.
Flyvningen er omtalt i IK Vikings 25 års jubilæums skrift fra 19??
|
Bornholms Tidende 12. november 1965. I følge avisen (beklager at man ikke kan læse teksten, den digitale avis er ikke bedre) var der ikke noget billede af Severinsens mere eller mindre mislykkede flyveforsøg.
|
Den første virkelige flyvning på Bornholm.
Første fly landede på Bornholm 27. juni 1919. Den tyske pilot Hübrick var 23 år. Hans passager var direktør Tholstrup.
Henrik Tholstrup, 14.1.1893-7.6.1971, mejeridirektør. Født i Snoldelev, død i Kbh., urne på Hornbæk kgd. T. var den ældste af otte søskende efter mejeriægteparret fra Snoldelev. Han blev mejeriuddannet og startede under Første Verdenskrig egen osteproduktion på Bornholm, 1916–23, og blev leder af Bornholms mejeriforenings osteeksport. Foto H.P. Holm. BM.
Henrik Tholstrup, 14.1.1893-7.6.1971, mejeridirektør. Født i Snoldelev, død i Kbh., urne på Hornbæk kgd. T. var den ældste af otte søskende efter mejeriægteparret fra Snoldelev. Han blev mejeriuddannet og startede under Første Verdenskrig egen osteproduktion på Bornholm, 1916–23, og blev leder af Bornholms mejeriforenings osteeksport. Foto H.P. Holm. BM.
"Første flyvning på Bornholm". Foto Alfred Pedersen. Tolstrup 1919.
Bornholms Tidende 27. juni 1919. Om den første virkelig flyvning på Bornholm. Avisen kan læses i Bornholms Tidendes arkiv, på lokalarkivet eller på mediestream fra 19191!